Google Analytics och sociala medier: Så avslöjar du var din trafik egentligen kommer ifrån

Att förstå varifrån dina besökare kommer är avgörande för att optimera din digitala strategi. Om du delar innehåll på sociala medier vill du veta hur mycket trafik de faktiskt genererar och hur besökarna beter sig på din webbplats. I Google Analytics kan du enkelt spåra detta genom att analysera Source, Medium och Default Channel Group.…

Vad gör en webbanalytiker?

En webbanalytiker eller en digital analytiker ska förstå och optimera organisationens digitala närvaro och marknadsförings­­insatser. Genom att samla in, hantera och tolka data från olika källor kan webbanalytikern ge insikter som är avgörande för organisationens strategiska beslut när det gäller digital kommunikation.…

Testar webbanalys med nya Google Analytics

Tack vare tips från inUse Insights skrev jag upp mig som försökskanin på den nya versionen av Google Analytics. Idag fick jag en ny länk bredvid min mejladress när jag loggade in i Google Analytics: ”Ny version (Confidential)”. Det första jag såg när jag loggar in var det nya utseendet med ett fliksystem upptill där man kan växla mellan Instrumentpanel, Min webbplats och Anpassade rapporter.…