Google Ads

Google Ads är ett annonsverktyg som tidigare kallades för Google AdWords. Orsaken till namnbytet var att Google Ads utvecklades till fler typer av annonsering än bara sökannonser. Google Ads är som ett Kinderägg. Du får tre saker i ett: Google sök, Google display och Youtube. Allt paketerat i samma verktyg med gemensam administration, målgruppshantering och rapportering.

Google sök: basen i digital närvaro

Basen finns i Google sök som alla är bekanta med. Genom Google Ads kan du skapa annonser som syns när folk googlar på sökfraser ni vill betala för att synas på. Det finns två annonsformat när det gäller Google sök. För det första den klassiska sökannonsen som ser ut som vanliga sökträffar fast har etiketten Annons bredvid sig och ofta ligger överst på sökträffsidan. Det andra annonsformatet är Shopping som är till för e-handlare som vill visa sina produkter med produktnamn, bild och pris. Google sök är en utmärkt kanal för den som vill få nya kunder eller öka försäljningen digitalt. Dels kan du pricka den som är intresserad av just din produkt/tjänst, dels kan du fånga personen sent i köpprocessen när steget till avslut är litet. För mig är Google sök en självklar bas i all typ av digital marknadsföring där Google Ads är en viktig kompontent tillsammans med den organiska synligheten via sökmotoroptimering.

Google display: för nischade målgrupper

Det kanske inte många tänker på är att Google äger ett av världens största annonsnätverk för annonser på webbplatser och i appar. Det heter Google Display Network (GDN) och sägs nå mer än 90 % av alla användare på internet. Några exempel på sajter är stora nyhetssajter som DN.se, nischsajter som synonymer.se och Google-sajter som Gmail. Display är annonser som består av text, bilder eller multimedia som visas när du kikar runt på olika webbplatser eller spelar mobilspel. Men haken är att just den här typen av annonser är sjukt ineffektiva. Vi internetanvändare har nämligen lärt oss att filtrera bort bannerliknande annonser rent kognitivt. Eller så har vi dolt alla displayannonser med annonsblockerare i våra webbläsare. Men Display kan fungera om du lyckas pricka exakt rätt målgrupp med exakt rätt innehåll. Det kan handla om målgrupper som Google definierat som intresserade av att köpa av just det du säljer eller personer som tidigare besökt din webbplats utan att köpa. För mig är display ett bra komplement till sök när köpprocessen kräver flera påminnelser. Detta sätt att använda display kallas för remarketing.

Youtube: modernt varumärkesbygge

Efter Google så är Youtube världens mest använda sökmotor och den mest använda kanalen för videounderhållning på nätet. Genom Google Ads kan du placera kreativ reklam direkt i den strömmade video som era målgrupper tittar på. För det är stor sannolikhet att de någon gång kommer kika in på Youtube under en dag, särskilt om det rör sig om en yngre målgrupp. Utöver att pricka specifika målgrupper kan du placera dina videoklipp på kända Youtubers kanaler eller till och med enskilda videoklipp. Du kan synas både före ett klipp spelas upp eller inne i klippet. Jag ser Youtube primärt som en kanal för varumärkesbyggande. Genom att komma rakt in i dina målgruppers dagliga mediekonsumtion kan ditt varumärke bli mer känt.

Bonus: appkampanjer

Google äger inte bara världens största sökmotor och världens största videosajt utan även världens största operativsystem för mobiltelefoner: Android. Det är därför inte konstigt att Google Ads innehåller en särskild lösning för att marknadsföra appar. Lösningen hette tidigare Universal App Campaign, men kallas nu helt enkelt bara för App. Den här kampanjtypen är till för att marknadsföra just appar och använder sig av alla tre annonsnätverken. Genom maskininlärning hittar Google den bäst presterande placeringen för den målsättning du valt. Kampanjtypen fungerar bäst för Android-appar, men går även att köra för iOS-appar på Apple-telefoner om du petar in Google-kod i appen (Google Firebase). Jag har bara positiva erfarenheter av Googles appkampanjer, så missa inte den möjligheten om du behöver få användare till en ny app.

Mina bästa argument för Google Ads

En sak jag inte ska sticka under stolen med är att Google Ads är ett komplicerat verktyg. Det tar lång tid att bemästra. Och när du lärt dig så ändrar Google alla funktioner och gränssnittet. Det kommer nyheter i verktyget varje vecka. Men det är inte bara verktyget som gör det svårt. Det krävs förståelse för allt från kreativt innehåll, webbanalys till affärsstrategi. Du kan på gott och ont kontrollera allt, från budget, geografisk avgränsning till varje bokstav i alla annonser. Om du inte vet vad du gör är det tyvärr lätt att göra Googles aktieägare rikare och ditt företag fattigare. Men om du använder Google Ads rätt så är det världens just nu bästa annonsverktyg alla kategorier enligt mig.

För det första har du snabb tillgång till nätets viktigaste kanal: Google sök. Det är inte bara världens mest använda webbplats utan också unik i att du fångar personer som faktiskt är intresserad av det du erbjuder. För det andra har du en stor bredd i räckvidden genom display och Youtube som komplement till sök. För det tredje är Google ett av världens bästa företag på artificiell intelligens och maskininlärning. Denna kompetens syns i Google Ads allt mer pricksäkra automatiska kampanjer.

Det finns egentligen bara en konkurrent till Google Ads som annonssystem och det är Facebook Business. Och Facebook är enligt mig endast bättre på en punkt och det är målgruppsdata. Google har inte alls samma detaljerade data om personer och personliga preferenser. Men det fina är att du inte behöver välja. Smart digital marknadsföring kombinerar både Google och Facebook.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om SEO, Google Ads och webbanalys direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev
Kategorier: Google Ads

Pontus Vinderos

Digital strateg (anlita som konsult)