Fyra möjliga effekter av Googles nya AI Overviews

På sin senaste utvecklarkonvefens Google I/O den 14 maj i år presenterade Google så äntligen sin lanseringsfärdiga version av AI-svar i sin sökmotor, vad som tidigare kallats Google Search Generative Experience (SGE). Från scenen på amfiteatern Shoreline i Mountain View så tillkännagav Googles VD Sundar Pichai att AI Overviews rullas ut i USA och att fler länder skulle få det ”snart”.…

Allt webbplatsägare behöver veta om AI-spindlar

Just nu råder AI-feber och särskilt när det gäller generativ artificiell intelligens med stora språkmodeller (LLM), där GPT och tjänsten ChatGPT är de mest kända exemplen. Vad inte många tänker på är hur dessa språkmodeller fungerar under huven och hur de som skapat dessa botar använder sig av innehåll från din webbplats, både för att träna sina modeller och för att ge svar likt en sökmotor.…

Vad gör en SEO-specialist?

En SEO-specialist eller sökmotoroptimerare är en typ av onlinemarknadsförare som är specialist på att öka den organiska synligheten i sökmotorer, särskilt i Google. Med den organiska synligheten menas när en webbplats förtjänar sin ranking i sökmotorer, till skillnad från vid annonsering i sökmotorer där du betalar per klick.…

Håll koll på dina Google-placeringar

Att hålla koll på vilka placeringar din webbplats ligger på olika sökfraser kan vara en grannlaga uppgift. Den stora utmaningen är att Google anpassar sökträffsidan till just den person som söker, bland annat utifrån tidigare sökhistorik och geografisk placering. Och inte bara land, utan även var i Sverige du är.…

Kriget i den svenska SEO-branschen

Jag har följt diskussionerna på nätet om sökmotoroptimering i Sverige under några år nu. Med jämna mellanrum kommer en konflikt upp till ytan som ligger och bubblar i branschen, nu senast om Google-bombning. Det handlar om att olika tongivande personer i branschen har olika perspektiv på sökmotoroptimering, om vad man ska fokusera på i sitt arbete för att det ska ge effekt.…