I detta blogginlägg ger jag tips på hur du kan börja använda webbanalysverktyget Google Analytics. Många har Google Analytics på sin webbplats, men få har använt det löpande för att förbättra sin webbplats. Här får du tips på resurser som gör att du kan börja få ut nytta av Google Analytics.

Lär dig via Youtube

Google AnalyticsDet är många som säkert har installerat spårningskoden för Google Analytics, men inte kommit igång med webbanalysen av sin sajt. Jag tror att det är många som jobbar med webb som drar sig lite för att jobba med webbanalys då det upplevs som tråkigt och krångligt. Men Google Analytics är ett fantastiskt enkelt verktyg som är lätt att komma igång med. Det finns gott om instruktionsvideor som beskriver hur Google Analytics fungerar.

Youtube är en väldigt bra plats att hitta instruktionsfilmer. Idag hittade jag en introduktion till Google Analytics på svenska som Netbooster (tidigare Guava) gjort tillsammans med Dataföreningens webbnätverk i Stockholm. Videon spelades in i mars 2012, men förändringarna i Google Analytics är inte så stora så jag tycker att videon fortfarande fungerar. Videon är en timme lång och innehåller en grundläggande genomgång av Google Analytics och hur man använder det som verktyg för att följa upp. Kolla in videon här:

http://www.youtube.com/watch?v=XXCC22JNaVU

Det finns även en officiell Youtube-kanal för Google Analytics (på engelska) som är värda att kika in. Googles egen intro till Google Analytics ser ut så här:

Andra hjälpresurser

Efter du har kollat på videoklippen föreslår jag att du loggar in på ditt Google Analytics-konto och testar dig fram. Sedan kan du fördjupa din kunskap genom att kina in Googles Analytics Hjälpsidor. Kolla speciellt på vad de olika måtten betyder så att du drar rätt slutsatser från datan. Några läsvärda artiklar:

Om du vill hålla dig uppdaterad på nyheter i Google Analytics är deras blogg en bra resurs. Lycka till!

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om SEO, Google Ads och webbanalys direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev
Kategorier: Webbanalys

Pontus Vinderos

Digital strateg (anlita som konsult)