Google Analytics och sociala medier: Så avslöjar du var din trafik egentligen kommer ifrån

Att förstå varifrån dina besökare kommer är avgörande för att optimera din digitala strategi. Om du delar innehåll på sociala medier vill du veta hur mycket trafik de faktiskt genererar och hur besökarna beter sig på din webbplats. I Google Analytics kan du enkelt spåra detta genom att analysera Source, Medium och Default Channel Group.…

Fyra möjliga effekter av Googles nya AI Overviews

På sin senaste utvecklarkonvefens Google I/O den 14 maj i år presenterade Google så äntligen sin lanseringsfärdiga version av AI-svar i sin sökmotor, vad som tidigare kallats Google Search Generative Experience (SGE). Från scenen på amfiteatern Shoreline i Mountain View så tillkännagav Googles VD Sundar Pichai att AI Overviews rullas ut i USA och att fler länder skulle få det ”snart”.…

Allt webbplatsägare behöver veta om AI-spindlar

Just nu råder AI-feber och särskilt när det gäller generativ artificiell intelligens med stora språkmodeller (LLM), där GPT och tjänsten ChatGPT är de mest kända exemplen. Vad inte många tänker på är hur dessa språkmodeller fungerar under huven och hur de som skapat dessa botar använder sig av innehåll från din webbplats, både för att träna sina modeller och för att ge svar likt en sökmotor.…

Vad gör en SEM-specialist?

En SEM-specialist eller SEM Manager är en typ av onlinemarknadsförare som är specialisering på annonsering i sökmotorer, särskilt i Google. En SEM-specialist bygger annonskampanjer i verktyget Google Ads (tidigare AdWords). Utöver sök kan det handla om display (banners på andras webbplatser och appar) och video (reklam i Youtubeklipp).…

Vad gör en SEO-specialist?

En SEO-specialist eller sökmotoroptimerare är en typ av onlinemarknadsförare som är specialist på att öka den organiska synligheten i sökmotorer, särskilt i Google. Med den organiska synligheten menas när en webbplats förtjänar sin ranking i sökmotorer, till skillnad från vid annonsering i sökmotorer där du betalar per klick.…

Vad gör en webbanalytiker?

En webbanalytiker eller en digital analytiker ska förstå och optimera organisationens digitala närvaro och marknadsförings­­insatser. Genom att samla in, hantera och tolka data från olika källor kan webbanalytikern ge insikter som är avgörande för organisationens strategiska beslut när det gäller digital kommunikation.…